onsdag 2 maj 2012

Det här är ingen träningsblogg, men... – del 2

Tack alla ni som engagerat er i min "löpning"! (Citationstecknen eftersom jag inte riktigt kan med att kalla det löpning ännu, halvmaratonmannen jag är gift med tog sig runt "min" slinga nästan tio minuter snabbare.)

Vanligtvis brukar jag inte outta mina små infall innan de är ordentligt förankrade i verkligheten och det borde jag kanske inte gjort den här gången heller. Sedan jag skrev förra inlägget har jag inte sprungit mer än till spårvagnen vid två tillfällen. Båda gångerna i Converseskor och båda gångerna med protesterande benhinnor.

De där jävla hinnorna har för övrigt alltid varit min akilleshäl. Även på den gamla goda tiden då jag var i riktigt god form. Jo, det är sant. Den här gamla tantkroppen har sprungit och hoppat och hästsportat och till och med spelat lite basket. Fast på den tiden var den förstås ingen tantkropp. Min taktik då var att helt enkelt ignorera smärtan, även om det titt som tätt ledde till att benen fick nog och vek sig under mig.

Nu har jag hur som helst kittat upp med tigerbalsam*. Jag vet inte om det haft någon effekt, kanske borde jag bara smörjt in ena benet och gjort en empirisk studie, men jag inbillar mig att jag snart är på banan igen. Med lite tur hinner jag promenera/tjyvjogga rundan redan ikväll. Annars tänker jag låtsas att lojt arbete på odlingslotten är minst lika effektivt för konditionen som löpning.

*Jag skyndade mig att slänga bipacksedeln innan jag hann läsa att det inte rekommenderas för ammande kvinnor, eftersom jag dels ammar ett barn som inte är ett spädbarn och dels ammar väldigt sparsamt, men det ska naturligtvis inte tolkas som att jag uppviglar andra att göra samma sak.

5 kommentarer:

  1. Heja heja.

    Shit jag blev faktiskt lite förvånad över hur käck du har varit. :D

    SvaraRadera
  2. Jag VILL VERKLIGEN också börja träna! Men det är ju så jävla svårt att börja. Var ute och gick/sprang en gång, men fick sjukt ont i benhinnorna jag också, så då är det liksom inte roligt längre.

    Min bror sa att man skulle gå lugnt i några minuter som uppvärmning, så gör det inte lika ont, men jag vet inte..
    Borde kanske cykla istället, men ingen träning känns rolig. Svårt!

    SvaraRadera
  3. Lite tips för de som har problem med benhinnor: (inte min blogg men sammanfattar flertalet bra tips) http://blogg.personlig-traning.se/2011/02/omma-benhinnor/

    SvaraRadera
  4. Kanske komplettera med något antiinflammatoriskt också? En vanlig ipren eller dylikt? Heja dig!

    SvaraRadera
  5. Familjen Toad: Haha, när till och med de som inte känner mig (IRL) blir chockade vet jag att jag har lyckats!

    anne: Har du bra skor för ändamålet? Tråkigt att köpa dyr utrustning om en inte är säker på att en kommer använda den, så har jag tänkt med övrig mundering, men just på fötterna känns det viktigt att ha något som är anpassat för ändamålet. (Ett par snygga löparskor kan ju också användas som sneakers till vardags ifall träningen kommer av sig. Mindre troligt att en kommer vandra runt i löpartrikåer på stan dock.)

    Helen: Tack för länk!

    Helena: Jag är lite anti att häva i mig tabletter, men om det skulle bli riktigt illa skulle jag såklart göra det. Ipren brukar ha bra effekt på mig.

    SvaraRadera