onsdag 11 april 2012

Håhåhå, kedjebrev!

Audhumble har förärat mig en utmaning och som ni väl vet vid det här laget så är jag inte den som är den.

Så här går det till:
– Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.
– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.
– Create 11 new questions for the people you tag to answer.
– Go to their page and tell them they’ve been tagged!
– Do not tag back to the person who has already tagged you.

Audhumblans frågor och mina svar:

1. Om du vore ett djur vilket skulle du vara då (baserat på din personlighet) och om du istället fick välja fritt vilket skulle du välja?
Något jag uppskattar mycket är att halvligga på olika platser i hemmet och sova, så om jag fick bestämma skulle jag nog vara en katt (även om jag är måttligt sugen på att tvätta mig med tungan som enda hjälpmedel och/eller kräkas upp bollar av päls), fast egentligen är jag nog mer lik en skata. Jag tycker om saker som glittrar och min humor är oklanderlig.

2. Hur många bultar finns det egentligen i Ölandsbron?
Därom tvistar de lärde.

3. Vad vill du bli när du blir stor?
Om jag inte får bli katt så satsar jag på författare. Tyvärr har jag bara en bok på gång, så även om jag fick den utgiven skulle karriären bli rätt kort. Med andra ord kommer jag nog fortsätta laga mat ett tag till.

4. Nämn tre tv-serier du tycker att alla borde se.
Mad men, The Walking Dead och True Blood. Förutsatt att alla hade samma smak som jag alltså.

5. Om du var tvungen att byta förnamn, vad skulle du byta till?
Mamma. Eftersom minst en person redan kallar mig det till vardags så skulle nog inte omställningen bli så svår.

6. Har du någon tatuering?
Nej, men jag har en hemskt fyndig idé. En slags ordvits. Fast utan ord.

7. Vilken fördom skäms du mest över att du har?
Min värsta är en som tyvärr också bekräftas gång på gång: att "alla" män av en viss nationalitet dras till mig som flugor till koskit, och att de gör det enbart i syfte att inleda ett förhållande och därigenom förbättra sina chanser att få uppehållstillstånd. (De brukar efter en kortare stunds samtal framföra förslaget och därefter bli upprörda över att jag slösat bort deras tid.) Jag kommer bli tvungen att begå harakiri den dag jag misstar mig och i förebyggande syfte avspisar någon som bara försöker artighetskonversera.

8. Vilken fiktiv karaktär skulle du vilja vara?
Muminmamman. Hon är tjock, hon är nöjd och hon sover bort hela vintern utan att skämmas för sig.

9. Och vilken fiktiv karaktär skulle du vilja få ihop det med?
De enda två crusher av det slaget jag kan minnas är den unge John Connor i Terminator 2 och Mark Renton i Trainspotting. Det har gått över nu och jag är glad att jag inte alltid fick min vilja igenom i tonåren.

10. Stor fisk i liten damm eller liten fisk i stor damm?
Det senare. Jag tänker på karparna i Botaniskas växthus. De verkar ha det skittråkigt.

11. Vilket väljer du? Att för resten av ditt liv bara få lyssna på barnlåtar som är inspelade av riktigt bra band/artister eller få lyssna på vilka låtar du vill fast alla är Weird Al Yankovicversioner?
Weird Al!

Mina frågor lyder som följer:
1. Vilket är ditt första minne?
2. Vilka föreningar är du, eller har du varit, medlem i?
3. Vad samlar du på?
4. Vilket gymnasieprogram gick du och vilket borde du egentligen ha gått?
5. Vilket var ditt favoritprogram på tv när du var liten?
6. Om du bara fick äta en sak resten av livet, vad skulle du välja?
7. Vilken ministerpost skulle passa dig bäst?
8. Hur ser din drömsemester ut?
9. Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
10. Vilken är din värsta ovana?
11. Pest eller kolera?

Och sist men inte minst taggar jag det här goa gänget: Fifi, J, Jennie, Jenny, Johanna, Josefine, Linda, Martina, Motvalls, Rookiemom och Sofia.

15 kommentarer:

  1. Åh, roligt! Gör så fort jag hinner! :D

    SvaraRadera
  2. Skitkul, jag fixar imörrn!

    SvaraRadera
  3. Ska svara nu, skoj! Fast sitter på jobbet och slutar visst om en liten minstund, så kanske skriver klart i morrn. Men jaja, ville bara säga att jag är på G!

    Och upptäckte till min fasa att jag inte har din blogg i reader. Waddup? Nu har jag det iaf!

    SvaraRadera
  4. Kul att ni tar det på det sättet! Var nästan rädd att bli lynchad :)

    SvaraRadera
  5. Vet inte varför jag svarar, men ett mer ypperligt sätt att fördriva tiden på får man leta efter!!!

    1. Vilket är ditt första minne?
    Är lite osäker, men minns när jag fyllde tre år och satt under ett bord och var mycket arg. Detta minne är föga oväntat förknippat med tröstätande, som hade börjat då. Det tragiska är att tröstmaten bestod av hundchoklad.


    2. Vilka föreningar är du, eller har du varit, medlem i?
    International Association for Coptic Studies, SUF (Syndikalisternas ungdomsförbund när jag var ung).

    3. Vad samlar du på?
    Ljuslyktor i alla dess former, och ljusslingor. Men också roliga historier som mina vänner har varit med om. Sådana där historier som jag kan skratta åt och berätta vidare vid olika sammankomster eftersom de fungerar så väl som feststämningshöjare. Och ja, Jonna, sängen på Järntorget finns med i min repertoar.

    4. Vilket gymnasieprogram gick du och vilket borde du egentligen ha gått?
    Jag gick medieprogrammet. Men jag önskar att jag hade gått natur, med matte och fysik som huvudämne. Då skulle jag ha doktorerat på Oxfords universitet och haft Stephen Hawking som handledare och funderat över strängteorin hela dagarna. Jag hade också gjort framträdande i alla vetenskapliga program om universums olika dimensioner och försökt förklara dem för vanligt folk. Jag hade också haft ett finger med i spelet vad gäller forskningen CERN. Jag hade fått en partikel uppkallad efter mig: the Michaela particle.

    5. Vilket var ditt favoritprogram på tv när du var liten?
    Narnia, Björnes och allt med Astrid Lindgren.

    6. Om du bara fick äta en sak resten av livet, vad skulle du välja?
    Lasagne. Eller vegburgare.

    7. Vilken ministerpost skulle passa dig bäst?
    Statsminister. Då får man högst lön samtidigt som jag kan säga åt de andra ministrarna att skärpa sig. Jag skulle förbjuda vargjakten till exempel.

    8. Hur ser din drömsemester ut?
    Någonstans dit man inte behöver flyga. Men hotellet ska vara superlyxigt, och det skall finnas massvis med arkeologiska sevärdigheter i närheten.

    9. Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
    Harry Potter. Ja, jag vill bli rik. Men jag hade skrivit den under pseudonym, för jag vill inte bli känd. En bok som jag däremot är glad för att jag inte har skrivit, det är Liftarens Guide i Galaxen. Jag förstår inte någonstans varför folk tycker den är så bra? Den är i och för sig lika förfärlig som Harry Potter... Men det är pengarna som är skillnaden.

    10. Vilken är din värsta ovana?
    Jag stänger aldrig skåpsluckor efter mig, eller kökslådor. Särskilt en skåpslucka är av ondo, eftersom jag är 1.74 cm och luckan sitter ungefär på 1.75 cm höjd, så slår jag inte i huvudet. Men det gör A. Om och om och om igen.

    11. Pest eller kolera?
    Vad skulle du välja, att se ut som en fiskmås men prata med din mänskliga röst, eller se ut som en människa fast prata (läs skrika) med en fiskmåsröst.

    SvaraRadera
  6. mikkan: Var pest eller kolera-frågan riktad till mig eller Pia?

    Fifi: Tack, det var intressant läsning!

    SvaraRadera
  7. Den är riktad till dig. Pia har ju redan gjort sitt val.

    Moahahahaha!

    SvaraRadera
  8. Mark Renton i Trainspotting????

    Jag visste det! Det var INTE en god idé att använda den filmen som varnande exempel för dig och Martina (när ni var... 9, 10?) i den händelse den kunde råka romantiseras på något vis.
    Nej inte då, sa din mor, flickorna är så kloka, De kommer att ta till sig budskapet.
    Glöm det sa jag, de kommer bara att bli förälskade i pulsen och gå och köpa boken så de kan citera ur den för oss om söndagarna. Amen.

    Nåja, det blev ju folk av dig ändå.

    ;-)

    SvaraRadera
  9. Trainspotting är från 1996 (källa IMDB), så åldern på döttrarna var åtminstone 14. Vad gjorde du och Liz vid den åldern? ;)
    Mvh/ den som är den

    SvaraRadera
  10. Nu har jag börjat i alla fall...får se hur lång tid den tar att slutföra då det ju ska tänkas egna frågor också...

    SvaraRadera
  11. Nu så ska jag snart göra den! Är lite lat bara.

    SvaraRadera
  12. 14 år? Herregud, ja det var ju ännu värre!

    Vi, vi gjorde inget - förutom en massa jäkelskap, men det räknas inte.

    SvaraRadera