torsdag 9 februari 2012

"Men det är ju ohälsosamt att vara tjock!"

Det här likhetstecknet mellan smal och sund. Vem är PR-konsulten bakom det? Hur kan människor på allvar inbilla sig att det är nyttigare att leva på låtsasmat som ger 400 artificiella kalorier om dagen än att dra runt på fem, tio eller till och med tjugo trivselkilon?

Ja, det är att misshandla sig själv att lägga på sig så mycket och röra sig så lite att en vanlig trappa eller en promenad till busshållplatsen känns som ett oöverstigligt hinder. Det kan jag hålla med om. Däremot finns det tusentals och åter tusentals överviktiga människor som är i utmärkt kondition och har exemplariska värden, precis som det finns mängder av människor som "har tur" och håller sig smala och "snygga" trots att de lever på wienerbröd och cigaretter. Hur kommer det sig förresten att så många av dessa måltidsersättningar tillverkas i form av något som är tänkt att efterlikna milkshakes och chokladbitar?

Äh, säg som det är istället. Du bantar för att är normskadad och med det följer att du ser tjocka människor som vägrar anpassa sig efter den normen som ett hot. För om du är beredd att frysa, tappa hår och tänder och drabbas av förstoppning, diarré och leversjukdom i jakten på den perfekta kroppen™ så faller liksom ditt hälsoargument på sin egen orimlighet. Ta dina åsikter om vad jag borde äta och inte och stoppa upp dem någonstans där jag slipper se och höra dem. Låt din "sparrissoppa" tysta mun så håller jag mig här borta på min kant med min jättekonstiga mat som jag lagat av såna där oberäkneliga ingredienser utan kaloritabell på baksidan.

Vi kan väl höras av om femton år och se vem som mår bäst då. Hej!

Ps. Jag vet att det finns mindre osunda, eller rent av sunda, anledningar och tillvägagångssätt att gå ner i vikt, samt personer som klarar av att kombinera en sådan livsstil med ett vettigt sätt att bemöta sin omgivning. Är du en sådan person så är inte det här inlägget riktat till dig.

12 kommentarer:

  1. Det är lite samma som när man säger att man är vegetarian, och folk börjar härja om att få i sig allt man behöver bla bla bla. Nej, du får inte automatiskt i dig allt du behöver för att du äter kött när det du äter är makaroner och Mamma Scans köttbullar.

    SvaraRadera
  2. Min bror är en sådan där som varit underviktig sedan han började gå. Just därför tänker han inte på vad han äter. Det är läsk, hamburgare, kebabpizza och godis hela tiden. Nu vill han bli hälsosammare och äta bättre och röra sig. Men då säger folk " Ät lite pizza, du är ju såååå smal"

    SvaraRadera
  3. Mhm! Så himla sant! Det finns några i min bekantskapskrets som är smala men äter skit. Jag äter bra mat & rör på mig men är ändå inte "smal" & därför är det fritt fram att ge mig kostråd? Förstår inte.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att jag lyckas hålla min viktminskning hälsosam. Min övervikt var inte ett dugg sund, jag mår ju så otroligt mycket bättre nu -13kg.

    Nåt vi inte gör är att äta en massa lightprodukter och att svälta oss.
    Vi äter bra och rör mer på oss.

    Men jag tror inte inlägget var riktat till mig.

    Jag vill bara inte bli en sån där som gått ner i vikt och blir dryg...

    SvaraRadera
  5. Och även de som är så tjocka att de har svårt att gå till busshållplatsen har rätt att slippa höra "råd" från andra människor eller få sin kropp kommenterad. Tjock är inte synonymt med mindre värd - oavsett kroppsform har man rätt att bli visad respekt. Det är inte förbehållet "goda" tjockisar, dvs. såna som tränar och äter bra och är jättefriska OCH tjocka.

    SvaraRadera
  6. Absolut är det så! Men hur har den här pessen på kvinnor att förändra sina kroppar blivit så normaliserad att vi helt oproblematiskt delar med oss av bantingstips, och liksom tar för givet att alla vill gå ner i vikt? Det är något jag tänkt på länge, och nu blev jag så peppad av ditt inlägg att jag fick tummen ur och skrev om det!

    SvaraRadera
  7. Ja herregud! För typ en månad sedan fick jag några foton från mina föräldrar. Bland annat ett från studentbalen och ett från studenten. Jösseskörs!! Vad snygg jag var!! Jonna, du kommer väl inte ihåg mig som "snygg" från gymnasiet? Hur i hela friden kunde jag tycka så illa om mig själv? Och framför allt, varför tänker man ner sig själv så länge. Jag kan inte säga att jag är tillfreds än idag. Men jag önskar. Däremot så vill jag tro att pressen ligger hos mig och min hjärna och inte hos nån annan. Egentligen vet jag att andra skiter i hur jag ser ut lika mycket som jag skiter i hur de ser ut. Nu för tiden är det glad och trevlig som räknas. Och diverse andra egenskaper som bygger personlighet. Vikt är inte en egenskap.

    SvaraRadera
  8. Man kan vara smaltjock också, dvs vara liten i kroppen men ha dåliga värden. Så bara för att man är smal behöver det ju verkligen inte betyda att man är hälsosam

    SvaraRadera
  9. Jennie: Va, får man inte?!

    Elin: Eller, "men du som är så smal behöver ju inte träna?!".

    Zahra: Sjukt.

    Icka: Du har helt rätt, det var inte riktat till dig :)

    Martina: Självklart! Jag blir mörkrädd när jag hör saker som att "så tjocka människor borde få betala sin sjukvård själva" osv.

    Susanna: "Kul" att kunna inspirera!

    Elizabeth: Jag har alltid tyckt att du ser bra ut, men det är inte därför jag har hängt med dig :)

    PersonligaMamman: Eller hur?!

    SvaraRadera
  10. Ja det är ju bara att se på Supersize vs Superskinny (om man vill ödsla en timme av sitt liv på det) - de som är jättesmala där lever ofta på Diet Coke och cigaretter. Hu.

    SvaraRadera
  11. m.k.b: Jag har sällan möjlighet att se på tv på dagtid, för det är väl då det går, men när jag var hemma och var sjuk för ett tag sedan såg jag det faktiskt. Då var det bland annat med en man som fick nästan hela sitt dagsintag av kalorier från choklad-bars. Han var väldigt smal, men hade såklart usla värden.

    SvaraRadera