onsdag 28 december 2011

Ensam hemma-mat

Nu struntar vi i att bilden är alldeles gul och konstig. Det kan bli så när man kombinerar mobilkamera med lysrör och gult porslin. Låt oss istället fokusera på en av mina absoluta favoriträtter. Enkel och genial:

Skär blomkål i tunna skivor och strimla fänkål. Ungefär lika mycket av varje.
Strö över nymalen svartpeppar, flingsalt och citronzest efter behag. (Jag tycker skalet av en citron är lagom om man utgår från ett halv blomkålshuvud och vad gäller salt så är det bra att komma ihåg att halloumin som ska ätas till också är rätt salt.)
Ringla över kallpressad rapsolja. Också efter tycke och smak.
Blanda.
Grilla halloumi.
Ät.

3 kommentarer:

  1. Åå, det där låter som något som passar mej! Framförallt eftersom det inte alls var länge sedan jag upptäckte halloumin & tyckte den var hurgodsomhelst! & så är jag ganska mycket hemma just nu :)

    SvaraRadera
  2. Lääääääängta....
    Dreeeeegla.....

    Vill ha. Halloumi.

    Imars ska jag äta Halluomi.

    Under tiden gör jag blomkålsgrejen. Till nyårsfesten.Tack för det!

    SvaraRadera
  3. Anna: Perfekt!

    Icka: Strongt av dig. Jag hade aldrig klarat att sätta så långsiktiga kostmål.

    SvaraRadera