fredag 11 november 2011

Jordärtskockssoppa

Lisa vill lära sig äta jordärtskockor och undrar om det finns ett recept på soppan jag nämnde häromdagen. Jag börjar genast kallsvettas och tänker att det kanske bara är jag och min lilla familj som tycker om den. Har jag sagt för mycket?

Följande ingredienser krävs:
Jordärtskockor
Gul lök
Smör
Buljong
Grädde
Salt
Peppar

Till två vuxna, ett barn och en lunchlåda eller två brukar jag köpa två påsar à 300 g, alltså 600 g skockor. Kolla gärna redan i butiken att de är inte är pyttesmå och jätteknöliga, du kommer förstå varför när du kommer hem och ska skala dem.

Så här gör jag:
Hacka en lök fint och fräs i smör i en kastrull.
Skala jordärtskockorna och dela dem i mindre bitar, så går det fortare, släng i skockorna i kastrullen och häll på buljong så att det täcker (har du en vattenkokare så har du naturligtvis kokat upp vatten i förväg). Jag tycker det blir godast med hönsbuljong, men grönsaksbuljong funkar också.
Koka skockorna mjuka och vispa sedan sönder dem (eller kör med stavmixer om du är en anal typ som tycker att soppor måste var absolut släta).
Späd eventuellt med mer buljong om det du nu har i kastrullen är mer likt potatismos än soppa.
Tillsätt grädde efter eget tycke.
Smaka av med salt och peppar.

Servera med (nybakt) bröd och kanske lite baconströssel.

9 kommentarer:

  1. Tack! Fegade ur den här gången och gav jordärtskockorna till mamma. Men nästa gång... Man kan ju inte gå fel med grädde.

    SvaraRadera
  2. Är det typ Ekolådan eller liknande du har beställt? Recensera gärna i så fall.

    SvaraRadera
  3. Ehum, det där låter mycket gott och jag som aldrig har köpt några jordärtskockor undrar hur man skalar dem, hur vet jag vad som är ätligt eller ej? Kanske märks det...men som sagt jag har inte köpt det och vet inte och det gör ju inget om det blir ätligt när man väl testar :-)

    SvaraRadera
  4. tristessa: Jag misstänker att du tänker på kronärtskockor nu. Det har jag i ärlighetens namn inte heller gett mig på. Jordärtskockor växer under jorden och ser ut lite grann som potatis, men med massa små knortar på.

    SvaraRadera
  5. Jag köper från Årstiderna. Man beställer på nätet, antingen en enstaka låda eller en prenumeration på en viss låda varje eller varannan vecka. De levererar till dörren (men kolla så de verkligen kör ut till ert område först). Jag tycker priserna är bra; 250-290 kr för en stor låda ekologiska grönsaker av bra kvalitet. Man får både basgrönsaker som man använder mycket, och udda saker som man kanske aldrig skulle prova annars.

    Jag tycker det är underbart, och älskar att få hem lådan full med härliga grönsaker! Då känner jag mig rik. Dessutom äter vi mycket mer grönsaker när vi fått hem en låda, eftersom vi måste snabba oss lite så det inte hinner bli dåligt :)

    Rekommenderas varmt! http://www.arstiderna.com/Frukt.aspx?gclid=CLDzptfItawCFcIXzQodkmsvGA

    SvaraRadera
  6. Jag har kikat på deras lådor tidigare men inte riktigt kommit till skott, kanske testar jag en låda till jul/mellandagar när vi är hemma och har tid att experimentera mer. Vilken låda brukar du köpa? Mognar frukterna lite allt eftersom eller måste man hetsäta?

    SvaraRadera
  7. Oj då, jag har missat att det finns nått som heter jordärtskockor och sannolikt läst fel de gånger jag stött på namnet. Kul att lära sig nått nytt i alla fall :-)

    SvaraRadera
  8. Jag brukar ta Baslådan eller Lantlådan, för jag vill bara ha grönsaker, ingen frukt. Har även köpt till extra grejer, som avokadopåse eller en låda tomater på burk, och de har också varit bra.

    Jag har som sagt inte köpt någon frukt, men avokadon mognade lite allt eftersom. Sedan lär man sig rätt snabbt vad som måste hetsätas (sallad!!) och vad som kan sparas längre.

    SvaraRadera
  9. tristessa: You're welcome :)

    Lisa: Tack!

    SvaraRadera