onsdag 14 september 2011

Mat för förskolekids – del 2: Fiskgryta med vitt vin och grädde

Den här rätten har jag tyvärr ingen bild på, men jag lovar att den är en fröjd för både öga och gom. Receptet är även denna gång anpassat för hundra personer, jag utgår dock från att de flesta av mina läsare har godkänt i åtminstone Matte A och därmed kan anpassa det efter rådande förhållanden. Ok, då kör vi:

7 kg sej i bitar
7 kg lax i bitar
1 dl citronpeppar (välj gärna en sort som inte innehåller smakförstärkare*)
2,5 kg grovtärnad fänkål
250 g finhackad vitlök
1,5 msk cayennepeppar
3 l vitt (matlagnings)vin
2,5 kg paprika i bitar
2,5 kg grovtärnad squash
2,5 g saffran
5 l grädde
2 l creme fraiche
6 dl koncentrerad hummer- eller fiskfond (även här kan man behöva se upp för smakförstärkare*)
maizena
salt

Lägg fisken i djupa bleck (en lagom stor långpanna eller ugnsfast form that is om du befinner dig i hemmiljö), krydda med citronpeppar och kör i ugn på 150°c i typ 10 minuter, tills den är i det närmaste genomkokt.
Fräs fänkål, vitlök och cayennepeppar. Tillsätt vin och låt koka någorlunda sansat i fem minuter.
Häv i paprika, squash, saffran, grädde, creme fraiche och fond och koka några minuter till. Rör i eventuellt spad från fisken och red av med maizena.
Smaka av och häll såsen över fisken.

Serveras med matkorn, ris eller potatis.

Inte på långa vägar lika billigt som den vegetariska grytan, men det jämnar ju ut sig på på lite sikt. Vi lagar för övrigt annan mat än gryta också, (vegetarisk) lasagne till exempel, men nu var det de här rätterna jag kom att tänka på sådär på rak arm. Jag lovar dock att göra mitt bästa för att ligga sömnlös inatt och fundera ut andra recept att dela med mig av.

*natriumglutamat eller E621 i innehållsförteckningen.

2 kommentarer:

  1. Det låter jättegott! Och om man skulle råka ha hundra gäster någon dag behöver man inte ens räkna om receptet!

    Jag kan ju passa på att fråga nu när jag har en matlagningskunnig person inom räckhåll: Om man inte vill ha vin i maten, finns det något bra man kan ersätta med?

    SvaraRadera
  2. Ja, och det händer ju titt som tätt :)

    Är det sockret du vill slippa? Jag tycker att det är svårt att ersätta smaken som vinet ger, men om jag var tvungen så skulle jag ha tagit lite mer och kraftigare buljong och en liten skvätt vinäger. Och kanske lite pressad citron. Det blir ju inte alls samma sak, men gott ändå.

    SvaraRadera